Egypten - lørdag den 17. februar 2001

Ved stranden

Så blev der dømt strandtur. Efter morgenmaden i El Mahara restauranten begav vi over hovedgaden, der ligger mellem Grand Resort og Grand Hotel. Det er ingen problem at forcere den gade, for der er 2 mand, der dirigerer færdslen i fodovergangen.

På stranden fik vi plads under parasollerne i 3. række fra stranden. En ung Egypter kom springende, for at hjælpe os med at rigge liggestolene til og give og håndklæder. Et øjeblik efter dukkede en anden mand op, for at få noteret vores værelsesnummer. Sikkert blot for at kontrollere, at der ikke er uvedkommende, der benytter faciliteterne.

Formiddagen bød på almindelig afslapning og en enkelt dukkert i havet. Hvad sker der, når en flok solhungrende turister fra det kolde nord kaster sig ud i solen? Ja, det går galt hver gang. Til middag lignede de fleste af os en flok kogte rejer! Bortset fra min mor, der kan tåle uanede mængder af sol! På den første dag var hun allerede mere brun, end vi kunne gøre os håb om at nå på en uge.

Efter frokost og et lille hvil ved vores swimmingpool, hvor det var alt for blæsende, tog Marie, mor, Lasse og Vibe ud for at købe mere tøj til Lasse. Jeg skulle klippes og far og jeg gik på jagt efter en frisør. Der lå en lige ved hotellet. Prisen var 40 LE (ca. 85 kr.). Det synes jeg var lidt dyrt, men far mente ikke at det kunne svare sig at prutte for meget om prisen. Så ville resultatet sandsynligvis blive derefter. 15 minutter senere var jeg lettet for de 40 egyptiske pund og en mængde hår.

Vi blev enige om, at få en øl i baren på Grand Hotel. Vi havde justeret vores niveau for øl, vin og spiritus i området, så vi fandt ikke priserne på en Sakara for afskrækkende (12 LE). Vi kastede lange blikke efter barens rækker af gode whisky-mærker, men det blev ved blikkene, for vores hang til gode mærker ville koste os 31 LE pr. whiskysjus!

Da alle atter var samlet i lejlighed 3109 på Gran Resort, kunne pigerne berette om et større papirnusseri, for at købe tøj til Lasse - altså noget i stil med vores oplevelser i Aka. Alle nåede et bad og en aperitif, inden vi skulle være på vores plads i restauranten kl. 20:00. Fra og med i dag havde vi booket en fast tid ved et fast bord i Mahara restauranten. Det var noteret på vores nøglekort, så vi kunne gå lige ind og sætte os! Dejligt. Systemet med at booke var alligevel ikke så dumt.

Resten af aftenen gik som den foregående. Efter middagen var alle trætte. Det blev til en enkelt kop kaffe og en godnatdrink inden vi gik til ro - meget tidligt efter hvad vi plejer, når vi er på ferie!